Menu 015 55 00 31 Opzegcalculator Inloggen
Home Nieuws Hoe kan je je voorbereiden op de flitscontroles van de sociale inspectie

Hoe kan je je voorbereiden op de flitscontroles van de sociale inspectie (08/01/2021)

Het werd eind vorig jaar al aangekondigd: vanaf 4 januari zetten de sociale inspectie diensten extra in op controles bij bedrijven op het naleven van de corona maatregelen. 

De sociale inspectie neemt niet enkel  de grote ondernemingen in het vizier, maar ook kleinere KM0's en vrije beroepers.

Vooral de naleving van de verplichting tot telethuiswerk krijgt veel aandacht bij deze controles. 

Hoewel de sociale inspectie geen bevoegdheid heeft om op te treden i.v.m. activiteiten van zelfstandigen, zal de aanwezigheid in de onderneming van deze zelfstandigen wel mee in rekening genomen worden.

Het is dan ook belangrijk dat ook voor de zelfstandige medewerkers een analyse wordt gemaakt van de noodzaak van hun aanwezigheid op kantoor. 

De belangrijke basisprincipes inzake telethuiswerken op een rij: 

  • telethuiswerk is verplicht voor iedereen tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening;
  • indien telethuiswerk niet mogelijk is moet de werkgever een attest afleveren aan de werknemer dat dit  bevestigt en moet de onderneming de maatregelen van social distancing kunnen garanderen; 
  • indien deze maatregelen niet gegarandeerd kunnen worden, is tewerkstelling enkel mogelijk binnen ondernemingen die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de Natie. U vindt een lijst hier

Wanneer u van oordeel bent dat de aanwezigheid van werknemers op de onderneming noodzakelijk is, maak dan een risicoanalyse, waarbij u per functie en/of werknemer het belang van de aanwezigheid en de te nemen beschermingsmaatregelen onderzoekt. Maximaal inzetten op telethuiswerk is hierbij de boodschap. 

Om de risico's binnen de onderneming te onderzoeken en na te gaan of u voldoende beschermingsmaatregelen getroffen heeft, kan u gebruik maken van de checklist die opgesteld is op basis van de Generiek Gids van de FOD WASO. 

Verder geven we u graag enkele do's en don'ts mee waar in het kader van een controle - naast de algemene regels die u ongetwijfeld kent - aandacht aan geschonken wordt: 

  • verplichting gebruik mondmasker
  • hang affiches op om werknemers en derden over de maatregelen te informeren
  • maak geen gebruik van handdoeken of droogblazers
  • breng markeringen op de grond aan om de richting van de circulatie te bepalen
  • voorzie voldoende handgel, reinigingsproducten en papieren doekjes
  • geef schriftelijke instructies aan de medewerkers omtrent het naleven van de maatregelen
  • markeer in sociale en gemeenschappelijke ruimtes de plaatsen waar werknemers wel/niet mogen zitten

Indien u hulp wenst bij het opstellen van instructies of een model van een attest wenst, kan u ons steeds contacteren

Bericht geplaatst door Veerle Stroobants & Sven Mertens - Advocaat op 08/01/2021.

Graag op de hoogte blijven en 
uitnodigingen voor onze infosessies ontvangen?

Schrijf in voor onze nieuwsbrief