Versterkt 'Terug naar Werk'-beleid vanaf januari 2026: wat moet u weten?
24/12/2025
Op de valreep voor de feestdagen, keurde de Kamer een nieuw wetsontwerp goed rond het versterkte ‘Terug naar Werk’-beleid in ons land. Naast maatregelen op het vlak van sociale zekerheid, bevat deze wet ook een aantal arbeidsrechtelijke maatregelen die betrekking hebben op arbeidsongeschikte werknemers en reeds vanaf 1 januari 2026 in werking treden. Deze wijzigingen hebben de bedoeling om het aantal langdurig zieken op de arbeidsmarkt te verminderen én om re-integratie te versterken.
Wat verandert er concreet?
- Minder ziektebriefjes zonder doktersattest
Tot nu toe konden werknemers driemaal per jaar één dag afwezig zijn zonder medisch attest. Vanaf 2026 zal dit nog maar mogelijk zijn voor maximaal twee dagen per kalenderjaar.
- Strengere regels voor gewaarborgd loon
De hervaltermijn voor het recht op gewaarborgd loon wordt verlengd van 14 dagen naar 8 weken. Daardoor moet een werknemer die opnieuw arbeidsongeschikt wordt na een korte terugkeer langer effectief aan het werk zijn voordat opnieuw gewaarborgd loon verschuldigd is. Voortaan zal de werkgever het gewaarborgd loon niet opnieuw verschuldigd zijn wanneer een werknemer opnieuw arbeidsongeschikt wordt binnen de eerste acht weken die volgen op het einde van een periode van arbeidsongeschiktheid die recht gaf op gewaarborgd loon, behalve indien het recht op gewaarborgd loon nog niet werd uitgeput of de nieuwe arbeidsongeschiktheid een andere oorzaak heeft.
- Geen loon bij progressieve werkhervatting
Werkgevers zijn voortaan geen gewaarborgd loon verschuldigd tijdens de volledige duur van een gedeeltelijke werkhervatting wanneer een werknemer arbeidsongeschikt wordt — een duidelijke wijziging ten opzichte van de huidige regeling waarbij dit enkel op de eerste 20 weken werkhervatting van toepassing was.
- Kortere termijn voor medische overmacht
De termijn ononderbroken arbeidsongeschiktheid om een procedure wegens medische overmacht op te starten, wordt verkort van 9 naar 6 maanden. De regeling blijft voor het overige behouden, u leest er hier meer over.
- Actief afwezigheidsbeleid verplicht
Voor het eerst moet elk bedrijf in zijn arbeidsreglement een procedure opnemen rond actief afwezigheidsbeleid — met duidelijke afspraken over contactmomenten met werknemers tijdens arbeidsongeschiktheid.
Wat betekent dit voor u?
Werkgevers doen er goed aan om hun arbeidsreglement en HR-beleid tijdig te herbekijken en aan te passen. De nieuwe regels leggen meer nadruk op actieve opvolging en re-integratie, maar vragen ook om een juridisch correcte aanpak.
Heeft u vragen over de impact van deze hervorming of wenst u begeleiding bij de implementatie? Ons team staat u graag bij met praktisch en juridisch advies.
Bericht geplaatst door Jonas Verhaegen, advocaat op 24/12/2025.
Ik wil een afspraak



