Menu 015 55 00 31 Opzegcalculator Inloggen
Home Nieuws Nieuwe verplichte vermeldingen in het arbeidsreglement vanaf 1 januari 2024

Nieuwe verplichte vermeldingen in het arbeidsreglement vanaf 1 januari 2024 (23/11/2023)

In onze nieuwsbrief van 23 maart 2023 vertelden we u al dat vanaf 2024 ziektedagen tijdens een vakantieperiode niet langer het verlies van deze vakantiedagen tot gevolg zullen hebben - de werknemer zal deze later nog kunnen opnemen.

Vóór 1 januari 2024 zal een aanpassing van het arbeidsreglement dan ook nodig zijn, waarbij wordt toegelicht wat een werknemer moet doen in geval van ziekte tijdens vakantie:

Om te beginnen zal hij, wanneer hij niet op het thuisadres verblijft, de werkgever meteen moeten inlichten over het verblijfadres.

Bovendien zal de werknemer altijd een medisch attest moeten binnenbrengen. De in 2022 ingevoerde uitzondering waarbij de werknemer tot drie maal per kalenderjaar zijn eerste dag arbeidsongeschiktheid niet hoeft te attesteren, is hier dus niet van toepassing.

Dit medisch attest zal minstens moeten vermelden dat de werknemer arbeidsongeschikt is, hoe lang deze arbeidsongeschiktheid vermoedelijk zal duren en of de werknemer zich met oog op een controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven.

Het attest moet binnen de gebruikelijke termijn bezorgd worden aan de werkgever: de termijn zoals vermeld in het arbeidsreglement, een sectorale cao of bij gebreke aan beiden: binnen de twee werkdagen.

Tot slot heeft de werknemer de mogelijkheid om te verzoeken de 'verloren' vakantiedagen, meteen na afloop van de periode van ongeschiktheid op te nemen. Hij zal dit verzoek dan wel ten laatste aan de werkgever moeten richten op het moment dat hij hem het medisch attest bezorgt.

Wil de werknemer zijn vakantiedagen pas later op het jaar opnemen, dan zal hij hier niet uitdrukkelijk om moeten vragen, de wet voorziet immers dat hij deze mogelijkheid heeft.

Aanpassing arbeidsreglement

De wetgever voorziet in een uitzondering zodat de normale procedure 'wijziging arbeidsreglement' niet zal moeten gevolgd worden. Dit wil zeggen dat de wijziging via een bijlage kan gebeuren die niet moet aangeplakt worden gedurende 15 dagen en er geen opmerkingenregister moet worden bijgehouden. Heeft uw onderneming een ondernemingsraad, dan moet deze haar goedkeuring niet geven.

Opgepast: dit geldt enkel indien u zich houdt aan bovenstaande voorwaarden en modaliteiten. Wil u bijkomende bepalingen toevoegen, dan geldt deze uitzondering niet en moet de normale procedure gevolgd worden.

Wenst u samen te bekijken hoe uw arbeidsreglement klaar te stomen voor het nieuwe jaar? Aarzel zeker niet ons te contacteren, LM&DS staat u hierin graag bij!

Bericht geplaatst door Veerle Stroobants op 23/11/2023.

Graag op de hoogte blijven en 
uitnodigingen voor onze infosessies ontvangen?

Schrijf in voor onze nieuwsbrief